25
sep
2016

Adlen i Waterdeep og Kultister med Knive i Ryggen

Søndag d. 4. september 2016 blev en aften med aflyst rollespil til en kamp om borgermesterposten blandt nobiliteten i Lords of Waterdeep udgivet af Wizards of the Coast.

Lords of Waterdeep

Opbygningen hvor hver spiller får uddelt en hemmelig strategi fungerer rigtig godt, da alle mistænker alles motiver hele spillet igennem. Desværre (i den her sammenhæng) er spillet lidt kort og sidder reglerne ikke på rygraden endnu, så kan det være svært at have overskud til at overvåge og reagerer på de andre spillers handlinger.

Lords of Waterdeep

Morten K fik spillet en intriger, der gav ham en ekstra agent og samtidig bygget en bygning, der til tider også gave en first-mover ambassadør. Det gjorde ham meget farlig, da han kunne udføre sine opgaver meget hurtigere end de øvrige spillere. Lige lidt hjalp det dog, da det i stilhed lykkedes Niels at gennemføre et stort antal små missioner, der alle gav bonus i forhold til hans strategi. Lusk har og vil altid være den bedste strategi.

På trods af, at det var første gang Thomas H spillede spillet, så tog det ikke meget længere end et par timer at spille. Derfor sluttede vi aftenen af med en kort omgang Munchkin Cthulhu, som er udgivet af Steve Jackson Games.

Munchkin Cthulhu

Da raten af bagholdsangreb var meget høj, stillede vi en timer, for ikke at det skulle tage hele natten, og da uret ringede, var det Thomas T, der var på højest level og dermed vinder.

Deltagere: Morten K, Niels, Thomas H og Thomas T

24
sep
2016

Forbudte Stjerner og et Galt Palæ

Lørdag d. 27. august 2016 var der genforening med en nørd, der er flyttet længere ned i landet. Dagen startede tidligere end normalt, for der var meget spil på programmet.

Forbidden Stars

Første spil var Forbidden Stars, der bygger på Warhammer 40.000 universet fra Games Workshop og er udgivet af Fantasy Flight Games.

Forbidden Stars

Når spillepladen er bygget, starter planlægningen af erobringen af planeter og systemer på jagt efter objective tokens, assets og andet godt. Der er 8 runder, der består af en planning phase, hvor der fordeles ordre facedown, hvor man planlægger at udføre actions. Disse afvikles derefter efter tur i operations phase og kan indeholde flytning af tropper (Advance), research (Strategize), byg enheder (Deploy), høst ressourcer (Dominate). Slutteligt er der refresh phase, hvor man bassalt set rydder op og scorer point. Skulle man risikere at komme i combat, så afvikles det med en kombination af terninger og kort, fra et deck man selv bygger gennem upgrades. Det fungerede ganske godt, og er en ret spændende må at håndtere det på.

Forbidden Stars

Spillet fungerer generelt rigtig godt, og der er masser af action fordi pladen ikke er for stor, og fordi de objective tokens man jæger er fordelt over hele pladen, så man kan ikke undgå at komme i kontakt med alle. Den største ulempe er tiden. Vi startede klokken 13:00 og var først færdige omkring kl 22:00 – altså 9 timer! Det betød så, at der var lidt udskiftning af spillere undervejs, hvor Martin B erstattede Thomas T, og Ole var stand-in for Niels, da han skulle lave pizza. Sebastian, der er spillets ejermand og den eneste, der havde prøvet det før, fortalte, at et normalt spil tager 4-5 timer, for folk, der kender reglerne.

Vinderen af spillet blev i øvrigt ikke overraskende Sebastian, der spillede Human. Jørn spillede Chaos, Niels/Ole spillede Orks og Thomas T/Martin B spillede Eldar.

Mansions of Madness second edition

Da vi var færdige med første spil, skiftede de af os, der blev tilbage til Mansions of Madness second edition, der også er udgivet af Fantasy Flight Games, med en iPad som game master.

Mansions of Madness second edition

Der er stort potentiale i den måde at lave spil på, men det virkede som om, at applikationen kun var halvt færdigudviklet til formålet. Indledningen blev læst op med stemningsfulde effekter og det hele, men de efterfølgende mange og lange tekstpassager, må man selv hakke sig igennem. Selv om Sebastian har en sprød og silkeblød stemme, så er det alligevel ikke optimalt. Samtidig var der mange situationer, hvor vi alle endte med at sidde og stirre direkte på iPad’en i stedet for at interagere med brættet. Selvsagt ville den oplevelse have været bedre, hvis billedet blev vist på en større skærm, hvilket sjældent er et større problem, men som i vores tilfælde kræver det en lille smule mere planlægning.

Spillet fungerer som første udgave ganske udmærket. Selvfølgelig balancerer man konstant på kantet af vanvid og udmattelse, men trods alle forventninger, så lykkedes det os faktisk at vinde over spillet.

Deltagerer: Jørn, Martin B, Niels, Ole, Sebastian og Thomas T